Retningslinjer

Okay, du har fundet en koncert med en nice musiker, du er helt klar til at tage afsted og give dig hen til tonerne, meeeen før du klikker “køb”, er der lige et par enkelte ting, du skal være opmærksom på. Så snart du shopper på MusikDK, siger du nemlig ja til samtlige af nedenstående betingelser. Vi opdaterer løbende vores retningslinjer, så det er altid en god ide at læse de næste par afsnit, så du ved, hvad du rent faktisk går med til.

Dit ansvar som køber vs. MusikDKs ansvar

Billetters gyldighed

Det er så ærgerligt at blive afvist i døren, fordi de billetter du har købt, viser sig at være ugyldige. Derfor: køb altid dine billetter hos en officiel og autoriseret billetformidler!

MusikDK påtager sig ikke ansvaret for gyldigheden af billetter, der er købt hos andre end MusikDK og gennem arrangørens officielle salgskanaler og-steder. Så det er altså dit eget ansvar, hvis du køber billetter gennem nogle andre og ender med at brænde nallerne.

MusikDK som formidler

MusikDK formidler køb og salg af billetter. Vores rolle er at gøre det muligt for dig som koncertgænger at købe de billetter, som diverse koncertarrangører sætter til salg.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at når du først har købt billetterne, så kan du ikke fortryde købet. Du kan altså ikke få dine penge igen, hvis du pludselig ikke har mulighed for at tage til koncerten alligevel. Og nu bliver det en anelse tørt, men det er i “Lov om visse forbrugeraftaler § 17 stk. 2 jf. og § 9 stk. 2 nr. 2a”, at det står, at køb af billetter ikke er omfattet af fortrydelsesretten. Du kan læse mere om andre varer/tjenesteydelser nederst på siden.

Forsendelse og risiko vedrørende fysiske billetter

Vælger du at få dine billetter tilsendt med posten, så kan der være en risiko for, at billetterne ikke når frem. Måske bliver de væk på postkontoret, måske bliver de beskadiget, måske taber postbuddet dem på gaden, måske bliver de spist af en hund. Who knows, det sker heldigvis sjælendt, men uheld sker. Og hvis der sker noget med dine billetter, så er det ikke MusikDKs ansvar. Den såkaldte forsendelsesrisiko er udelukkende billetkøberens, altså din. Du er dog ikke helt på herrens mark- læs mere om dine muligheder under afsnittet om Erstatningsbilletter.

Og nu lyder vi måske som din mor, men du skal selvfølgelig sørge for at få skrevet de rigtige kontaktoplysninger… Det er hverken MusikDKs skyld eller ansvar, hvis du skriver noget forkert – heller ikke, hvis det betyder, at billetterne ikke når frem i tide.

Du kan læse mere om vores Leveringsbetingelser her.

Erstatningsbilletter

Er uheldet ude, og når dine billetter aldrig frem med posten, bliver de væk, eller er de beskadiget, så vil vi selvfølgelig gerne hjælpe. Det er ikke vores ansvar, men vi synes nu engang, at det er fedest, hvis du rent faktisk kommer til at opleve koncerten. Kontakt vores kundeservice, så skal vi se, hvad vi kan gøre. Skal vi udstede erstatningsbilletter, vil de oprindelige billetter i samme ombæring blive gjort ugyldige, – og ordren kan ikke fortrydes. Det koster billetgebyret pr. billet + 50 kr. i administrationsomkostninger.

Refundering og aflysning

Når du først har svunget dankortet og købt en billet, fanger bordet, og du kan i udgangspunktet ikke få pengene tilbage. Bliver koncerten imidlertid aflyst, er det den ansvarlige arrangør, der kan fortælle dig, hvad der kommer til at ske. Det er også arrangøren, der står for en eventuel refundering. Da MusikDK kun er et formidlende mellemled, kan vi ikke betale penge tilbage. Det er heller ikke vores forretningsmæssige ansvar at sørge for, at du får dine penge tilbage – det er arrangørens ansvar.

Gebyrer, tillæg og eventuelle forsendelsesomkostninger refunderes ikke. Læs mere om gebyrer her:

Kvitteringen, for det du har købt, bliver sendt pr. email.

Forbehold

Det modsatte kan selvfølgelig også ske – at det er os, der vil annullere en billet, vi har solgt til dig. Og ved at skrive dette lille afsnit, så kan vi forbeholde os retten til det. Skulle det komme på tale, så får du selvfølgelig alle pengene tilbage – både billettens pris og gebyrer. Arrangøren forbeholder sig også visse rettigheder. For eksempel har koncertarrangøren lov til at ændre pladstildelingen inden for samme billetkategori. Du kan også risikere, at arrangøren flytter dig til en anden kategori, men hvis det sker, skal arrangøren tilbagebetale en eventuel prisdifference og naturligvis gøre dig opmærksom på ændringen.

Se, vi sagde jo, det var en god ide at læse retningslinjerne.

Forholdet mellem arrangøren og MusikDK

Ansvar

Hvis arrangøren går konkurs, aflyser arrangementet, afvikler en koncert med dårlig lyd og udsyn, eller der sker noget andet skidt, så har MusikDK ikke noget ansvar overfor dig som kunde. Hvis du er sur og utilfreds, skal du kontakte arrangøren direkte. Det lyder måske, som om vi prøver at skubbe klager videre, men sådan er ansvarsfordelingen altså, og nu ved du det. Du kan finde kontaktinfo via vores kundeservice (https://musikdk.seetickets.com/register/kunde-service).

Aflysning

Hvis en koncert bliver aflyst, så er det som sagt den ansvarlige arrangør, du skal henvende dig til for yderligere information og eventuel refundering. Du skal være opmærksom på, at arrangøren er i sin gode ret til at erstatte billetten med en tilsvarende kunstner/arrangement. Hvordan “tilsvarende erstatning” præcist skal fortolkes kan der selvfølgelig godt være uenighed om – kan man fx erstatte David Bowie med Slipknot? (*host, host Roskilde…) Nogle vil sige nej, men det er i sidste ende op til koncertarrangøren.

Og lad os lige understrege, at en ændring og en aflysning ikke er det samme. Det tæller derfor IKKE som en aflysning, hvis datoen bliver ændret, programmet bliver rykket eller kun noget af arrangementet bliver gennemført. Hvis der “kun” sker ændringer, så vil du i udgangspunktet ikke kunne få dine penge tilbage. Men som sagt: det er arrangøreren, du skal snakke med, hvis noget i den stil sker.

Om betaling og fortrydelsesret

Betaling

På Musik.dk modtages betaling med følgende betalingskort:

Dankort
VISA/Dankort
MasterCard
American Express
Visa Electron

Oplysninger der kan identificere dig (navn, adresse mv.) opbevares og transmitteres i et lukket netværk. Der er altså ikke adgang til disse oplysninger fra internettet. for andre end dig selv.

Fortrydelsesret

Nogle gange har du mulighed for at købe ekstra varer eller ydelser, når du køber en billet. Det du køber udover, kan du i visse tilfælde fortryde 14 dage efter, at du har modtaget varen eller ydelsen. Hvorvidt du har fortrydelsesret, og hvordan du kan udnytte den ret, er alene et anliggende mellem dig og arrangøren.

Du kan læse mere om fortrydelsesretten og undtagelser hertil på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk.

Klager

Vi gør vores bedste for at yde en god service, men er der noget, du er utilfreds med, så sig det! Du kan klage via vores kundeservice. Er der gået helt Gallagher-brødrene i den, og kan vi slet ikke finde en løsning, så kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerklagenævn, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk. Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her:

Overdragelse

Lovforbud mod videresalg i kommercielt øjemed

Køber du en billet, du ikke selv kan bruge alligevel, så husk at køre god stil og sælg den til oprindelig pris. Det er i øvrigt ulovlig at sælge billetter til overpris i Danmark jf. “Lov om videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer”. Så nej, det er ikke her, du skal tjene pengene til din næste flaske champagne. Læs mere her.

Særlige begrænsninger

En ting er, at du ikke må sælge en billet videre og tjene dollars på det, men der kan også være andre begrænsninger. Fx at billetten ikke må være præmie i en konkurrence eller bruges i et pakkesalg. Det er arrangøren, der skal give tilladelse, hvis billetten skal bruges kommercielt.

Om adgang til et arrangement

Tjek billetten for oplysninger om arrangement, dato/tidspunkt og adresse.

Stregkoden på billetten tillader kun adgang for én person, med mindre andet fremgår. Og nej, du kan ikke bare kopiere billetten og forsøge at komme flere personer ind på samme stregkode. Det er ulovligt, det vil blive opdaget og du vil blive nægtet adgang til koncerten!

It goes without saying, men hverken MusikDK eller arrangøren har nogen form for ansvar for problemer, som skyldes ulovlig kopiering og/eller videresalg af billetter.

Vær opmærksom på, at der er en række effekter, du typisk ikke må medbringe til koncerten – fx. drikkevarer, dåser, flasker, mad, kamera, videoudstyr, laserpinde, stole, paraplyer, fyrværkeri, våben og lignende. Læs mere på spillestedets hjemmeside.

Generelle betingelser

Købsaftalen er omfattet af dansk rets almindelige regler. Det betyder blandt andet, at aftalen først er bindende, når MusikDK har modtaget og registreret din betaling.

Vi prøver at være mindre uforudsigelige end Taylor Swifts kærlighedsliv, men når det så er sagt, er det her én af de ting, som vi forbeholder os ret til at ændre uden varsel. Ændringer gælder herefter efterfølgende ordrer. Og igen, så er det dit ansvar som kunde at tjekke op på, om der er sket ændringer i betingelserne. Så stay alert.

Forbehold for fejl og mangler

Og lige hurtigt for at feje for vores egen dør: MusikDK tager forbehold for fejl og mangler i priser og beskrivelser – herunder udsolgte arrangementer.